Sturen op doelen en gedrag


Thema: De waarde van waarden.

Waarden vormen onze leidende beginselen, ze zijn karaktervormend en ze sturen ons leven. We doen niets zonder deze overtuigingen, welke een anker vormen voor alles wat we doen en laten.

Kernwaarden volgens de definitie van de Erasmus universiteit

Set van leidende beginselen die het gehele optreden
van een organisatie en haar leden kenmerkt,
die aangeeft wat de organisatie wenselijk acht,
die in voorkomende gevallen als doorslaggevend richtsnoer wordt gebruikt en waar zij op aangesproken mag worden.

Waarden bestaan uit idealen en motieven die een groep met elkaar willen nastreven. Waarden zijn opvattingen over wat wenselijk is. Waarden zijn diepgewortelde meningen over dingen die belangrijk zijn, betekenis hebben en die dus zin geven aan het leven. Het hebben van duidelijke waarden gaan daarom ook hand in hand met de intentie tot zingeving (het gevoel er toe te doen).

 

Mahatma Ghandi wilde India naar onafhankelijkheid brengen, de manier dat hij dit wilde doen, is door middel van geweldloosheid. Geweldloosheid was dus een belangrijke waarde voor Ghandi. Waarden en organisatie identiteit staan zeer dicht bij elkaar. Waarden zijn vaak gelinkt aan de identiteit van een persoon, of bedrijf. De waarden worden vaak beter onthouden, dan het doel dat iemand of een bedrijf wil realiseren. Het voorbeeld van Ghandi illustreert dit prima. Veel mensen kennen hem vanwege de geweldloosheid. Dat maakte een belangrijk onderdeel uit van zijn identiteit. Het is maar de vraag of iedereen weet welke rol hij heeft gespeeld in de onafhankelijkheidsstrijd van India. Maar dat hij voor geweldloosheid ging is voor velen zeker bekend.

Ook bedrijven hebben waarden. Sommige organisaties hebben deze officieel bestuurlijk belegd en verankerd in het dagelijkse werk. De waarden dienen gedeeld te zijn en dienen te leven binnen een organisatie. Dat is essentieel. Gedeelde en nageleefde waarden bepalen de identiteit van een bedrijf. Apple is bijvoorbeeld een bedrijf dat dit goed laat zien. Wat zouden de waarden zijn van een bedrijf als Apple? Apple´s waarden zijn als volgt: innovatie, beste producten, simpel, gebruiksvriendelijk. Albert Heijn zegt bijvoorbeeld, we letten op de kleintjes…

 

Waarden in de samenwerking. In veel gevallen ontstaan samenwerkingsproblemen binnen een bedrijf door het ontbreken van gemeenschappelijke en geleefde waarden. Of andersom gezegd; als er gemeenschappelijke en nageleefde waarden zijn in combinatie met duidelijke doelen, dan volgt de samenwerking vanzelf. Gemeenschappelijke waarden zorgen er voor dat men met elkaar dit doel wil realiseren. Wil je een topteam tot stand brengen dan is het essentieel dat je mensen aanneemt die dezelfde waarden willen nastreven.

Als een bedrijf in staat is om de waarden te combineren met de bedrijfsdoelen, zoals in het besturingsmodel van b-insynq het geval is, dan kan succes eigenlijk niet uitblijven. Als een bedrijf in staat is om zijn waarden te combineren met zijn lange en korte termijn doelen, dan zal vanzelf een cultuur van optimaal gevoel (teamgevoel) tot stand komen. De kracht van de waarden kan zich omzetten in een flow die in het hele bedrijf te ervaren is. Mensen merken dit wanneer ze een bedrijf binnenkomen. Bij binnenkomst ervaar je namelijk een andere energie dan een bedrijf waarin dit niet aanwezig is.

 

Hoewel men in de regel moeite heeft om deze zachte kwaliteit te sturen, is het besturingssysteem en functioneringssysteem van b-insynq in staat dat te meten.

De door een grote groep medewerkers uit te werken kernwaarden in zichtbaar gedrag maakt dat er breed draagvlak ontstaat en het voor iedereen helder is wat er in termen van gedrag van hem-haar verwacht wordt. Zo zijn de waarden zichtbaar en meetbaar gemaakt.

Het hebben van een concreet waardensysteem is niet vrijblijvend. Eenmaal de waarden gedefinieerd en uitgewerkt (geëxpliciteerd) wordt je er ook aanspreekbaar op en wordt er van jou verwacht dat je anderen ook hierop gaat aanspreken. Dat wordt in het begin als lastig ervaren omdat men het gevoel heeft de harmonie tussen collega´s te verstoren. Het omgekeerde is echter waar. Mensen hebben de neiging om meer over anderen te praten dan met elkaar. Ook gaat men eerder uit verbinding wanneer het lastig wordt, dan dat men de verbinding in stand houdt en het goede gesprek aangaat. De waarden vormen een prima houvast en legitimatie om met elkaar ook lastige onderwerpen te bespreken. Daarnaast zijn waarden ook geniaal om elkaar op te complimenteren.

 

In het b-insynq besturingsmodel is het sturen en beoordelen op waarden dus een belangrijk feit waar je niet omheen kunt en wanneer je dat goed toepast en mee weet te spelen, je veel productiviteitsverbetering kunt bereiken. Leiders zullen het zich eigen moeten maken, om naast zelf een voorbeeld te zijn, hun mensen te leren aansturen op doelen en gedrag. Daarin zijn uiteraard het richten van de medewerker via een doelstellingsgesprek aan het begin van een kalenderjaar en het houden van beoordelings- en functioneringsgesprekken essentieel (bijsturen en toetsen van behaalde resultaten).

Idee en creatie b-insynq©